شما در این بخش از سایت هستید : در رسانه ها در رسانه ها آسیب شناسی موسیقی آیینی و مذهبی؟ گلریز: برخی از نوحه ها به سبب استفاده مناسب از ردیف های آوازی ماندگاراست
 
 

آسیب شناسی موسیقی آیینی و مذهبی؟ گلریز: برخی از نوحه ها به سبب استفاده مناسب از ردیف های آوازی ماندگاراست

نامه الکترونیک چاپ PDF

ˈمحمد گلریزˈ خواننده سرودهای انقلابی روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره بر اینکه موسیقی آیینی نشات گرفته از فرهنگ تعزیه ، نوحه و مراثی در غالب اشعار حماسی بوده است،اظهار داشت: برهمین اساس ردیف های آوازی ایرانی نیز از تعزیه و مرثیه خوانی تشکیل یافته است.

محمد گلریز

وی در ادامه با بیان اینکه در ردیف های آوازی ایرانی گوشه های بسیار مناسبی برای خلق موسیقی های آیینی داریم ، افزود: متاسفانه هنرمندان کشور برخلاف گذشتگان از این گوشه های آوازی به نحو شایسته ای در تولید آثار موسیقایی آیینی استفاده نمی کنند.

گلریز با اشاره به برخی از گوشه های دستگاه های آوازی گفت: هنرمندان می توانند با استفاده از گوشه های بیداد، بختیاری ، لیلی و مجنون در دستگاه همایون و یا گوشه رجز در چهارگاه و یا رضوی در دستگاه شور آثار بسیار مناسبی را برای ایام محرم خلق کنند.

وی ادامه داد: علت ماندگاری اذان زنده یاد، ˈموذن زاده اردبیلیˈ به سبب استفاده آن بزرگوار از گوشه روح الارواح بوده که در بیات ترک خوانده بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی در مراسم عزاداری شاهد پخش موسیقی هایی بی محتوایی هستیم که شباهت بسیار با موسیقی های لوس آنجلسی دارند.

گلریز ادامه داد: بطور قطع و یقین ترویج اینگونه موسیقی های غربی در مراسم های عزاداری با نیات و اهداف خاصی صورت می پذیرد که باید با ریشه یابی این عوامل از گسترش آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش بسیار موثری در شناساندن موسیقی آیینی و مذهبی دارند، یادآور شد: متاسفانه گاهی در رسانه ملی شاهد پخش مداحی ها و نوحه‌هایی هستیم که هیچ سنخیتی با فرهنگ عزاداری گذشتگان ما ندارد.

محمد گلریزدر ادامه با اشاره به تبلیغات مذهبی گفت: برنامه های مذهبی ما بیشتر حالت شو و نمایش گرفته، حتی گاهی از کل نوحه فقط صدای ˈسˈ نام ˈامام حسینˈ شنیده می شود و جهتی تبلیغاتی را سیر میکند که مناسب هم نیست و در واقع توانایی جذب مناسب جوانان و معرفی ائمه و معصومین را ندارد.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب نیز در بیاناتشان ترغیب به عدم استفاده از آهنگ های مبتذل داشته و بر اصالت مساله محرم و عاشورا و تبیین هدف والای این مساله همیشه تاکید داشته اند.

گلریز خاطر نشان کرد: مداحان و افرادی که دست اندرکار تولید موسیقی های مذهبی هستند باید در خلق این آثار بگونه ای کار کنند که تولیدات آنان اهداف عالیه عاشورا را تداعی کند.

وی افزود: در گذشته قبل از اجرای مرثیه، روضه ای که سرشار از شعرهای پندآموز بود و از شجاعت حضرت ابوالفضل (ع) نقل می کرد به مخاطبان خوانده می شد، بگونه ای که شجاعت آن حضرت سبب احساس غرور افراد می شد و بعد مداح از اوج به مظلومیت حضرت ابوالفضل(ع) می پرداخت.

وی گفت: باید در اشعار مذهبی همچون گذشته از نهضت عاشورا، آزادگی ، ایثار و از خودگذشتگی اهل بیت استفاده شود و نباید از واژگانی دروغین و ترحم انگیز که سبب از بین بردن معنویت ائمه می شود استفاده کرد.

گلریز ادامه داد: به طور کلی موسیقی مذهبی، به خصوص موسیقی مذهبی- سوگواری هم از نظر تولید و هم از نظر تبلیغ و پخش مظلوم واقع شده و دیگر اصالتی برای این قبیل کارها باقی نمانده است. ما شاهد این هستیم که در مراسم سوگواری و نوحه خوانی ها، بر روی آهنگ هایی که اصلا برای این منظور مناسب نیستند، ترانه گذاشته می شود و این واقعا دلسرد کننده است. مسؤلان ما باید در این زمینه توجه و سرمایه گزاری بیشتری داشته باشند و این تنها منوط به تهیه برنامه ای مذهبی- سوگواری نباشد بلکه کاری که تهیه می شود باید کاری فاخر و در سطح بالا باشد.

این خواننده سرودهای انقلابی ادامه داد: این روزها هیچکس از روی میل باطنی در زمینه ی مذهبی پیش نمی رود و حتی چشم و هم چشمی هم شده است، عده ای در مراسم سوگواری برای جذب بیشتر افراد به هیئت خود از خوانندگان موسیقی پاپ دعوت کرده تا در این مراسم نوحه خوانی کنند و این مساله اصلا جلوه خوب و جالبی برای دین و مذهب ما ندارد.

این خواننده در ادامه به زیبایی برخی نوحه ها و علت ماندگاریشان تا امروز اشاره کرد و گفت: مهمترین عنصر ماندگاری این کارها این است که با اعتقاد قلبی و میل باطنی واقعی انجام شده اند.

وی افزود: از دلایلی که این روزها موسیقی مذهبی- سوگواری و نوحه خوانی خوب ،اندک دیده می شود، عدم توجه مسوولین به کیفیت و اصالت کار و همچنین عدم برنامه ریزی مناسب است.