شما در این بخش از سایت هستید : در رسانه ها در رسانه ها گلريز: ديوان حضرت امام(ره) گنجينه‌اي غني براي ساخت موسيقي است
 
 

گلريز: ديوان حضرت امام(ره) گنجينه‌اي غني براي ساخت موسيقي است

نامه الکترونیک چاپ PDF

استاد گلريز معتقد است گنجينه ديوان امام خميني(ره) در زمينه موسيقي جاي كار بسياري دارد چرا كه شعرهاي امام(ره) فاخر، وزين و پرمحتواست.

محمد گلريز خواننده موسيقي‌هاي انقلابي در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي فارس درباره بهره‌مندي آهنگسازان از ديوان اشعار امام خميني (ره) گفت: به نظر من اين ديوان جاي كار بسيار در زمينه موسيقي دارد چرا كه شعرهاي ايشان فاخر، وزين، پرمحتوا و پرمعناست و ترويج آن مي‌تواند در جامعه ما بسيار موثر باشد به دليل اينكه مي‌تواند ابعاد شخصيتي و عرفاني امام راحل را به مردم معرفي كند.

وي ادامه داد: آهنگسازان، خوانندگان و شاعران رسالت سنگين‌تري در رابطه با خلق آثار هنري با مضمون حضرت امام دارند. بايد يادمان نرود كه اين انقلاب بود كه امنيت و آرامش را به ما داد و ثبات همه چيز حتي ثبات هنري را براي ما به ارمغان آورد.

گلريز در ادامه درباره شكل‌گيري قطعه «دريغا» افزود: من چند آهنگ براي رحلت حضرت امام خواندم كه اولين آنها آهنگ دريغا بود كه از ساخته‌هاي محمدعلي شكوهي با شعري از حميد سبزواري بود كه به صورت في‌البداهه شكل گرفت.

وي اظهار داشت: برخي از هنرمندان و مردم بر اين باور بودند كه ما از مدت‌ها قبل اين كار را جمع كرديم در صورتي كه اين تصور و باور كاملا اشتباهي بود چرا كه ما نيز در همان روزهايي كه حضرت امام كسالت داشتند برايشان دعا مي‌كرديم و اين آهنگ را از قبل نساختيم. زماني كه امام رحلت كردند آقاي سبزواري في‌البداهه شعر اين كار را سرودند و شكوهي نيز بر اساس زمزمه ايشان ملودي اثر را خلق كردند.

گلريز با بيان اينكه "دريغا " را در اولين روز رحلت امام خواندم، بيان داشت: روزي كه حضرت امام خميني (ره) رحلت كردند ما به يكي از استوديوهاي شهر تهران رفتيم و اين آهنگ را به وسيله سينتي سايز كه در آن زمان تازه وارد بازار موسيقي ايران شده بود، ضبط كرديم كه به نوعي موسيقي اركستري بود. با خواندن اين آهنگ ساعت 11 همان شب كاست ضبط شده را براي پخش به صدا و سيما داديم.

وي ادامه داد: بعد از رحلت بنيان‌گذار جمهوري اسلامي وظيفه داشتم اين كار را بخوانم كه مرهمي بر آلام و دردهاي مردم در اين سوگ بزرگ باشد.

خواننده موسيقي‌هاي انقلابي درباره خواندن ديگر قطعات براي رحلت حضرت امام گفت: بعد از شكل‌گيري قطعه "دريغا "، كار ديگري با عنوان "غم فراق " را نيز هم‌زمان با چهلمين روز درگذشت امام خميني خواندم كه توسط هادي آرزم بر اساس شعري از مرحوم شاهرخي ساخته شده بود و شادروان مجتبي ميرزاده آن را تنظيم كرده بود.

وي افزود: بعد از سالگرد امام من سرودي با عنوان "در سوگ خورشيد " خواندم كه آن را نيز رمضان عظيمي بر اساس شعري از شاهرخي ساخته بود.

گلريز بيان داشت: من از زمان رحلت اما تقريبا هر ساله آثاري را خوانده‌ام كه يكي از آنها مربوط به آخرين نماز ايشان در بيمارستان است كه با عنوان "نماز " با اركستر سمفونيك ضبط شد. به طور رسمي حدود 7 الي 8 اثر در اين زمينه خوانده‌ام كه مابقي به طور غيررسمي خوانده شده‌اند و از طريق رسانه‌ها منتشر نشده‌اند.

وي با بيان اينكه بايد در اين زمينه قطعات جديدي ساخته شود، اظهار داشت: ما مي‌توانيم خيلي از اهداف عاليه امام را در ذهن همه مردم بواسطه موسيقي بيشتر يادآوري كنيم.

گلريز در پايان خاطر نشان كرد: مراكز هنري ما از جمله ارشاد، صداوسيما، حوزه‌هنري و حتي صداوسيما بايد بودجه بگذارند و از ما كه اجرا كننده هستيم بخواهند كارهاي فاخر را انجام دهيم. ممكن است من در محافل و مجالس مختلف بتوانم با امكانات كم اشعاري كه از ديوان حضرت امام انتخاب مي‌كنم را بخوانم ولي اين مسئله نمي‌تواند هيچ وقت جنبه رسانه‌اي پيدا نمي‌كند. بر اين اساس بايد رسانه‌ها و ارگان‌هاي مختلف همت زيادتري داشته باشند و امكانات خوبي در اختيار ما بگذارند كه ما بتوانيم كارهاي فاخر و در حد و شأن حضرت امام اجرا و ارائه كنيم كه اين خود مي‌تواند اثرات بسيار مثبتي را در جامعه داشته باشد.